loading...
هیر
پویا پاشایی بازدید : 882 چهارشنبه 1392/01/21 نظرات (0)

با سلام

پنل اس ام اس (پیام کوتاه) سایت به طور اختصاصی اماده شد که میتوانید از امروز پیشنهادات ، انتقادات ، نظرات ، سوالات و... خود را به شماره

30005840999924

ارسال کنید

https://rozup.ir/up/pooyapashayi/Pictures/panel_sms_meta4u1.png

پنل فقط و فقط توسط پویا پاشایی پور کنترل میشود و پیام های شما کاملا محرمانه بوده و هیچکس اجازه پخش ندارد مگر در مواقع راضی بودن شما ممکن است با اجازه خوتون نظرتان را در سایت ثبت کنیم

 

  • قوانین ارسال پیشنهادات،انتقادات،نظرات،سوالات و...
  • لطفا نام و نام خانوادگی خود را پیامک ارسال کنید
  • لطفا هنگام ارسال نظر از کلمه " هیر " استفاده کنید تا ثابت شود برای سایت هیر است
  • از توهین به اشخاص جداَ خودداری کنید
  • از ارسال پیامک های غیراخلاقی خودداری کنید
  • از ارسال پیامک های به دور از واقعیت حتی به قصد شوخی یا ... خودداری کنید

 

 

◄◄ منتظر تک تک اس ام اس های شما هستم ►►

پویا پاشایی بازدید : 981 دوشنبه 1392/01/12 نظرات (0)

سیزدهمین روز از هر ماهی در گاهنامه‌ی ایرانی تیر یا تیشتر نام دارد و روز سیزده ماه فروردین به جشن سیزده بد‌ر و روز طبیعت نام گذاری شده است. جشن سیزده فروردین ماه روز بسیار مبارک و فرخنده است. ایرانیان چون در مورد این روز آگاهی کمتری دارند آن روز را نحس می دانند و برای بیرون کردن نحسی از خانه و کاشانه خود کنار جویبارها و سبزه ها می روند و به شادی می پردازند. تا کنون هیچ دانشمندی ذکر نکرده که سیزده نوروز نحس است. بلکه قریب به اتفاق روز سیزده نوروز را بسیار مسعود و فرخنده دانسته اند. نخست باید به این موضوع توجه داشت که در فرهنگ ایرانی، هیچ یک از روزهای سال«نحس» و«بدیومن» یا«شوم» شمرده نشده، بلکه چنان چه می دانیم هر یک از روزهای هفته و ماه نام هایی زیبا و در ارتباط با یکی از مظاهر طبیعت یا ایزدان و امشاسپندان داشته و دارند و روز سیزدهم هر ماه خورشیدی در گاه شماری ایرانی نیز«تیر روز» نام دارد که از آن ِستاره ی تیشتر، ستاره ی باران آور می باشد و نیاکان فرهیخته ی ما از روی خجستگی، این روز را برای نخستین جشن تیرگان سال، انتخاب کرده اند.

نام گذاری این روز:

در سیزدهمین روز از تیر ماه، آرش كمانگیر، پهلوان ایرانی با پرتاب تیر، مرز میان ایران و توران را جدا كرد و در پی آن اشتی مردمی را میان توران و ایران كه سال ها در جنگ بودند پایدار ساخت. به یادبود او ایرانیان جشن تیرگان را در ماه تیر برپا كردند و سیزدهمین روز از هر ماهی را تیر یا تیشتر نامیدند.

https://rozup.ir/910208/20110906410.jpg

تِشتر یا تیر كیست؟

در میتخت‌های(اساطیر، Myths) ایرانی، تِشتر یا تیر ایزد بانوی بارندگی است كه در آسمان ‌ها با اسپ سپیدی در رهروی است و هرگاه با دیوی به نام اَپوش بجنگد و برنده شود، سالی پر از سبزی و خرمی و باران در پیش است. از سویی گویند كه جمشید شاه پیشدادی هم هر سال در روز سیزده نوروز در دشت سبز و خرم چادر بر پا می کرده و بار همگانی می داده که سپس به گونه‌ی آیین در می آید و از همین روی ایرانیان روز سیزدهم فروردین كنار سبزه ‌ها، چشمه سارها و جویبارها می ‌روند و به ویژه زنان كه نماینده‌ی آناهیتا، ایزد بانوی آب هستند با نوازش سبزه‌ ها و گره زدن آنان{داستان گره زدن سبزه در پایین آورده شده}، پشتیبانی خود را از ایزد بانوی باران نشان می دهند.

برگزاری آیین جشن سیزده بدر:

نیاكان ما پس از دوازده روز جشن که یاد آور دوازده ماه سال است، روز سیزدهم را پایان جشن بزرگ نوروز می دانستند. امروزه هم هنوز روز سیزدهم فروردین همانند شب پایانی چهارشنبه سال جایگاه ویژه‌ای دارد. اگر با چهارشنبه ‌سوری به پیشواز نوروز می ‌رویم، با جشن سیزده بدر همراه با شادی به پادرهه/بدرهه(بدرقه) آن می ‌رویم. آنان از بامداد روز سیزده فروردین سفره نوروزی را بر می چیدند و سبزه ها را با خود بر می داشتند و به دشت، بیابان و کشتزارها می بردند و به آب روان می سپردند كه نشانه‌ی ‌پیشكشی دادن به ایزد بانوی آب ها است و با نیایش به درگاه اهورامزدا آرزوی بارش باران و سالی پر از فراوانی و شادی می كردند. آنان در زمین تازه روییده و سرسبز و آکنده از انبوه گل و گیاهان بیابانی به شادی، ترانه سرایی، پایکوبی، بازی های گروهی، بادبادک پرانی، سوارکاری، آب پاشی و آب بازی می پرداختند و با گرد آوری سبزه از دشت و كوه به پختن آش و خوراکی های ویژه می پرداختند، که همه ریشه در فرهنگ زیبای ایرانی دارد و آن شاد کردن، خنداندن و آشتی و در پی آن فروریختن اندیشه های پلید و تیره است. بخشی دیگر از آیین های زیبای سیزده بدر با سرنوشت در پیوند است، برای نمونه: شگون(فال) گوش ایستادن، شگون گیری و به ویژه شگون کوزه، گره زدن سبزی و گشودن آن، بخت گشایی که در سمركند (سمرقند) و بخارا رواج دارد و نمونه های پرشمار دیگر…

سبزه گره زدن:

در میتخت ‌های(اساطیر، Myths) كهن ایران، مَـشـیـه{آدم: آدم واژه‌ی پارسی و كوتاه شده‌ی واژه‌ی اوستایی ایودامَن به مانك(معنی) نخستین آفریده است که به دیگر زبان‌ ها رفته است} و مَـشـیـانـه(حوا) روز سیزدهم فروردین با گره زدن دو شاخه ی موُرد، برای نخستین بار در جهان پایه‌ی پیوند خود را بناهشتند. امروزه هم دختران و پسران دم بخت با گره زدن سبزه در روز سیزده فروردین با گواه گرفتن نهاد(طبیعت، Nature) آرزوی پیوندی خوب می كنند.

انگیزه نافرخندگی روز سیزده و عدد سیزده:

درباره نافرخندگی روز سیزده دیدگاه های گوناگون هست از جمله:
دیدگاه نخست چنین است: همان گونه كه گفته شد آرش كمانگیر پس از پرتاب تیر، مرز میان ایران و توران را شناساند، ولی پس از آن جان خود را از دست داد و گویند نافرخندگی روز سیزده در نزد نیاكان ما و هم چنین گسترش آن مَر(عدد) 13 در جهان، برای نافرخنده بودن مرگ آرش كمانگیر در این روز است.
دیدگاه دوم چنین است: در فرهنگ ایران هیچ یک از روزهای سال نافرخنده شمرده نشده ولی چون پس از تاخت تازیان به ایران، آنان هفت روز در هر ماه را نافرخنده می دانستند و سیزده هم در شمار آن بوده، گویند نافرخندگی سیزده از این جا ریشه گرفته است.

https://rozup.ir/up/pooyapashayi/Pictures/20110911427.jpg

دروغ سیزده یا اول آوریل

دروغ سیزده بهانه ای برای سرگرمی و خندیدن در این روز است كه اتفاقا یكی از شباهت های فرهنگ ایرانی با فرهنگ های دیگر است. دروغ های روز اول آوریل مانند همین دروغ ها و شوخی های سیزده بدر است. روز اول آوریل، هر چهار سال یكبار مصادف با روز سیزده فروردین است و سه سال دیگر با ۱۲ فروردین مصادف است. اول آوریل در اساطیر روم باستان مصادف است با روز رستاخیز آتیس الهه تبسم. شاد بودن و خندیدن در این روز مرسوم است. آمریكایی ها در روز اول آوریل از روش های مختلف و گاهی عجیب و غریبی برای دست انداختن دیگران و شوخی كردن با آنان استفاده می كنند. بریتانیایی ها می گویند كه بدشانسی نصیب كسی خواهد شد كه بخواهد در بعد از ظهر روز اول آوریل كسی را دست بیندازد، زیرا در آن ساعات دیگر مردم نسبت به این گونه شوخی ها آمادگی پیدا كرده اند. در هند، یك روز قبل از اول آوریل جشن هولی برگزار می شود كه در آن مردم بر روی همدیگر رنگ می پاشند و شادی می كنند. در روز اول آوریل، مردم پرتغال بر روی همدیگر آرد می پاشند. مردم فرانسه، روز اول آوریل را روز ماهی می نامند. كودكان و نوجوانان فرانسوی در این روز، بر پشت دیگران كاغذی می چسپانند كه بر روی آن تصویر نوعی ماهی كه زود به دام می افتد كشیده شده است. منظور از این كار، این است كه فردی كه كاغذ به او چسپانده شده مثل همان ماهی، زود به دام می افتد.

روز طبیعت فراموش شده

سیزده بدر روز طبیعت است اما اگر روز چهاردهم فروردین سری به پارك ها و یا فضای سبز اطراف شهرها بزنید متوجه می شوید كه سیزدهم فروردین هر روزی می تواند باشد جز طبیعت. مردمی كه از صبح از خانه بیرون آمده اند آنقدر زباله و آشغال از خودشان در طبیعت به جا گذاشته اند و همه جا را كثیف كرده اند كه باور كردنی نیست.

پویا پاشایی بازدید : 934 سه شنبه 1392/01/06 نظرات (0)

سال 92 در بعضی گاهشمارها سال مار نامیده شده است. سالی که می گویند پر از اتفاق های عجیب و غریب است.

 

https://rozup.ir/up/pooyapashayi/other/Year_Snake.jpg

بیش از 7 قرن پیش وقتی مغولان به ایران حمله کردند، درکنار همه تخریب ها و تغییرهای فرهنگی که به ایران تحمیل کردند، گاهشماری چینی- اویغوری را هم وارد فرهنگ ایرانی کردند.

گاهشماری که مبنای آن نامگذاری دوره ای و گردشی سال ها به نام 12 حیوان بود. گاهشماری که با گاهشماری ایرانی ترکیب شد و تاکنون هم در باورهای عامیانه، به آن رجوع می شود.

هرچند در اوایل به کارگیری گاهشماری حیوانی، بیشتر از مطابقت با ماه های هجری قمری استفاده می شد، اما در دوره های بعد، بیشتر گاهشماری جلالی و برج های دوازده گانهٔ آن مورد استفاده قرار می گرفت.

بر این اساس، طول متوسط سال برای کارهای رسمی و مالیاتی در گاهشماری حیوانی، برابر با طول متوسط سال حقیقی خورشیدی بود.

تا دوره صفویه، گاهشماری حیوانی با ماههای قمری رواج داشت، اما از دوره صفویه، مقرر گردید که علاوه بر ماههای قمری، ماههای شمسی نیز در تقویم های سالیانه ثبت شود. این روش از عصر صفویه تا سال 1329 هجری قمری ادامه داشت. در این سال ماههای شمسی با نام برج های دوازده گانه پذیرفته شده و در تقویم های سالیانه ثبت شدند.

ریشه و خاستگاه این گاه شماری و علت تأثیرگذاری این دوازده حیوان خاص بر سرنوشت زمین و انسان، به یک افسانهٔ کهن بودایی بازمی گردد.

نام سالهای دوازده گانهٔ حیوانی در ایران که با تقویم اویغوری - چینی تفاوتهایی دارد، به ترتیب عبارتند از:

1. موش
2. گاو
3. پلنگ
4. خرگوش
5. نهنگ
6. مار
7. اسب
8. گوسفند
9. میمون
10. مرغ
11. سگ
12. خوک

نحوه تعیین سال ها به نام حیوانات

برای تعیین اینکه هر سال خورشیدی، به نام کدامیک از حیوانات دوازده گانهٔ فوق است، کافیست تا عدد آن سال را با عدد 6 جمع بزنیم و بعد حاصل جمع رابر عدد 12 تقسیم نمائیم و سپس به باقیمانده نهایی نگاه کنیم. عدد باقیمانده، نمایندهٔ نام آن سال بر مبنای ترتیب فوق الذکر است.

بعنوان مثال، برای دانستن نام سال 1392 خورشیدی، ابتدا 1392 را با 6 جمع می کنیم و حاصل یعنی عدد 1398 را بر 12 تقسیم می کنیم که باقیماندهٔ نهایی تقسیم، عدد 6 می شود که با رجوع به ترتیب نام برده نمایندهٔ سال مار است.

به این ترتیب متولدین سالهای: 1284، 1296، 1308، 1320، 1332، 1344، 1356، 1368، 1380، 1392، و... در سال مار به دنیا آمده اند.

یک سال عجیب در راه است؟

معروف است که سال مار همیشه با حوادث عجیب و غریب و اتفاق های غیرمنتظره همراه بوده است. از کودتای 28 مرداد تا حمله به برج های دوقلو در امریکا. کافی ست نگاهی به برخی از این اتفاق ها بیندازید تا ببینید سال هایی که نام «مار» را برخود داشته اند، چه سالهای عجیبی بوده اند:

1308: مرگ احمدشاه قاجار, درگیریهای شدید در بیت المقدس و نخستین برخوردها بین اعراب ویهودیان
1320: حمله ی متفقین (شوروی وانگلیس) به ایران, ورود آمریکا به جنگ دوم جهانی باحمله ژاپن به پرل هاربر
1332: کودتای امریکایی 28 مرداد, حادثه 16 آذر و شهادت 3 دانشجوی معترض دانشگاه تران به حضور نیکسون در ایران, به قدرت رسیدن جمال عبدالناصر درمصر
1344: تیراندازی به شاه در کاخ مرمر, درگیریهای هند وپاکستان برسرکشمیر, شروع انقلاب فرهنگی درچین
1356: درگذشت سید مصطفی خمینی و دکتر علی شریعتی
1368: رحلت امام خمینی, تخریب دیواربرلین
1380: واقعه 11 سپتامبر و حمله به برجهای دوقلو درنیویورک, حمله ی آمریکا به افغانستان , سیل وبارندگی درشمال و قطع سراسری برق درکشور, برخورد هواپیمای جاسوسی آمریکا باجنگنده ی چینی

آیا در پایان سال 92 هم اتفاق های عجیب سال به این لیست اضافه خواهد شد؟

پویا پاشایی بازدید : 1020 چهارشنبه 1391/12/30 نظرات (0)
https://rozup.ir/up/pooyapashayi/Pictures/eyde_noruz_92.jpg
 
           يا مقــــلب القـــلوب و الابصار
                                                                يا مــــــدبر اليــــــل و النهـــار
          يا محـــــــول الحول و الاحوال
                                                                حول حـالنا الي احسن الحال
 
از خدا می خواهم
که هفت سین سلام و سرور
و سادگی و سلامت و سعادت
در سفره ی صداقتمان بچیند
 
و جانمان را به صفای قرآن
و چشم دلمان را به روشنی آب و آینه بگرداند
و ماهی خیالمان را در کاسه های اندیشه بچرخاند
 
و دست هایمان را آنی
از دامن معرفت آموختگان عشق و عرفان کوتاه نگرداند
بدان امید که
          هر روزمان نوروزی دیگر باشد.

 

پویا پاشایی بازدید : 972 سه شنبه 1391/12/29 نظرات (0)

امسال شکوفه ها خیلی زودتر از سال های قبل باز شده که امروز 91.12.29 برف بر روی شکوفه های زردآلو،آلوچه و... بارید و خسارت هایی را به باغدارانی که باغات آلوچه و زردآلو دارند وارد کرد

باغداران برای جلوگیری از یخ زدگی شکوفه ها در باغات خود لاستیک آتش زندند تا خسارت ها بیشتر از این نباشد

30 تصویر براتون آماده کردم میتونید در ادامه مطلب مشاهده کنید

 

https://rozup.ir/up/pooyapashayi/91_12_29/91_12_29.jpg

پویا پاشایی بازدید : 1218 یکشنبه 1391/12/27 نظرات (0)

با سلام

امروز یه سری عکس براتون از شکوفه های آلوچه و زردآلو مورخه 91/12/27 آماده کردم

امیدوارم مورد پسندتون باشه

اینم بگم که امسال به دلیل هوای خوش هیر در فصل زمستان شکوفه ها بسیار زود باز شدن که در این روز سال شکوفه ها باز شدن وگر نه باید از 10 اسفند به بعد باز میشدن

https://rozup.ir/up/pooyapashayi/91_12_27/92.12.jpg

عکس های اصلی در ادامه مطلب گذاشته شده است

برای دیدن عکس ها در اندازه بزرگ و کیفیت بهتر در ادامه مطلب کلیک کنید

پویا پاشایی بازدید : 1384 سه شنبه 1391/12/22 نظرات (0)

با سلام

امروز داشتم نقشه های ماهواره ای هیر رو بررسی میکردم که یه اتفاق غیر منتظره و خیلی عجیب نظرمو به خودش جلب کرد

بعد از عکس های ماهواره ای سال 2003 - 1381 که از اون موقع منتظر بودیم ماهواره های گوگل عکس های جدیدی از هیر در ارث خود قرار دهد که امروز دیدم عکس های جدید بالاخره بعد از 10 سال آپدیت شده ولی اگه نمیشد بهتر از اون بود چون نصف هیر واسه عکس های سال 2013 میباشد(جدید)نصف دیگرش برای ده سال پیش که واقعا بسیار تعجب آور شده که بعد از ده سال انتظار چنین عکس ناقصی گذاشته باشن که کیفیت عکس هم اصلا خوب نیست و البته مهم از همش اسم هیر رو هم تغییر ندادن و همون iki salar ده سال پیش میباشد ولی اینم بگم هیر هم کاملا تغییر کرده که با یک تصویر میشه تغییرات روستا گونه هیر در آن زمان و شهر گونه هیر در این زمان رو کاملا معلوم میکنه

چند تا عکس از نقشه جدید گوگل ارث رو براتون میذارم کامل متوجه بشید که بخش روشن رنگ مربوط به تصاویر جدید هیر و بخش سیاه رنگ مربوط به نقشه 10 سال پیش میباشد

https://rozup.ir/up/pooyapashayi/new_nagshe/nagshe_new_hir.jpg

 

https://rozup.ir/up/pooyapashayi/new_nagshe/nagshe_new_hir2.jpg

 

https://rozup.ir/up/pooyapashayi/new_nagshe/nagshe_new_hir3.jpg

 

https://rozup.ir/up/pooyapashayi/new_nagshe/nagshe_new_hir4.jpg

 

تعداد صفحات : 28

درباره ما
Profile Pic
نام : پویا
نام خانوادگی : پاشایی پور هیر
متولد : 1373
دانشجوی دانشگاه آزاد واحد اردبیل
رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار
موبایل : 09145922434
ورزش : شطرنج ، تنیس ، بیلیارد
ایمیل : pooya.hir10@yahoo.com
جمیل : pooyapashayipoorhir@gmail.com
علایق : برنامه نویسی،طراحی سایت،عکاسی و...



اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    آیا تا به حال به شهر توریستی هیر آمده اید؟
    از سایت شهر هیر چقدر راضی هستید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 271
  • کل نظرات : 543
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 149
  • آی پی امروز : 66
  • آی پی دیروز : 89
  • بازدید امروز : 90
  • باردید دیروز : 133
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 5
  • بازدید هفته : 929
  • بازدید ماه : 696
  • بازدید سال : 25,465
  • بازدید کلی : 1,004,920
  • کدهای اختصاصی